close
تبلیغات در اینترنت
مقالات عقایدی
loading...

بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حضرت صاحب الزمان(عج)

مقالات عقایدی

حدیث روز

.آیه وارثان کتاب

مدیر سایت بازدید : 391دوشنبه 25 اسفند 1393 : 21:25 نظرات ()

.آیه وارثان کتاب

« ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا  فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَ مِنهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مِنهُمْ سَابِقُ  بِالْخَيرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ  ذَالِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ»؛ [1] سپس اين كتاب را به آن بندگان خود كه [آنان را] برگزيده بوديم، به ميراث داديم پس برخى از آنان بر خود ستمكارند و برخى از ايشان ميانه‏رو، و برخى از آنان در كارهاى نيك به فرمان خدا پيشگامند و اين خود توفيق بزرگ است.


آيه اولى الامر

مدیر سایت بازدید : 347دوشنبه 25 اسفند 1393 : 21:21 نظرات ()

آيه اولى الامر

«يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا أَطِـيعُوا اللّهَ وَأَطيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِى الأمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِى شَى‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ ذ لِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً»؛

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و صاحبان امر خود را [نيز] اطاعت كنيد، پس هرگاه در امرى [دينى] اختلاف نظر پيدا كرديد، اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، آن را به [كتاب] خدا و [سنّت] پيامبر [او] عرضه بداريد، اين [كار] براى شما بهتر و عاقبت و پايانش نيكوتر است.


کتاب الحجة باب الاضطرار الی الحجة

مدیر سایت بازدید : 317پنجشنبه 21 اسفند 1393 : 23:8 نظرات ()

نویسنده:حجت الاسلام و المسلمین احمدی

کتاب الحجة
باب الاضطرار الی الحجة
 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ مُصَنِّفُ هَذَا الْكِتَابِ رَحِمَهُ اللَّهُ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عُمَرَ الْفُقَيْمِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ- فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ‏ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ ذَلِكَ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ مِمَّا أَتَتْ بِهِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ مِنَ الدَّلَائِلِ وَ الْبَرَاهِينِ لِكَيْلَا تَخْلُوَ أَرْضُ اللَّهِ مِنْ حُجَّةٍ يَكُونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ عَلَى صِدْقِ مَقَالَتِهِ وَ جَوَازِ عَدَالَتِهِ.......


دلیل کاملا عقلی برای اثبات ولایت امیرالمومنین

مدیر سایت بازدید : 423یکشنبه 25 آبان 1393 : 19:42 نظرات ()

نویسنده:عبدالحجت حق جو

مقدمه

یکی از مسائل چالش برانگیز بعد از رسول گرامی اسلامی که سبب جدایی بین خطوط مسلمین شد، خلافت و جانشینی آن حضرت است. غیر از بحث الهی بودن منسب امامت و خلافت، سایر ادله هم به راحتی و آشکاری بر این امر دلالت دارند که یکی از این ادله دلیل عقلی است. با توجه به حساس بودن فرق مختلف اسلامی نسبت به مساله، اهمیت مطرح کردن دلیل عقلی به آشکاری روشن خواهد شد. ضمن اینکه بحث عقلی مقوله خشک و بدون انعطاف است ولی در این بحث بدون هیچ تعصبی شخص را با عقل خویش تنها می گذاریم که این امر سبب میشود وی بدون در نظر گرفتن غرض ورزی های قومی و فرقه ای به حقیقت امر پی برده و با تکیه بر عقل خود آن را بپذیرد.


تخصصی شدن حوزه در کلام امام صادق علیه السلام مقدمه

مدیر سایت بازدید : 333یکشنبه 25 آبان 1393 : 19:31 نظرات ()

نویسنده:عبدالحجت حق جو

مقدمه


در اعصار مختلف وجود عالمان دینی بخاطر درگیری مردم با مسائل فقهی و احکام مبتلابه در زمینه های فقهی کاملا مشهود بوده و بی نیازی از آنها کلامی کاملا گزاف و نابجاست. بحث تخصصی شدن علومِ عالمان دینی و حوزه های علمیه یکی از دغدغه های همیشگی بزرگان و علما از گذشته تاکنون بوده است. از شیخ بهایی نقل است که ایشان فرمودند غلبت کل ذی فنون و غلبت من کل ذی فن. وقتی در مقابل کسی که با فنون مختلف  آشنا بود قرار گرفتم پیروز شدم ولی وقتی با کسی در یک فن خاص متخصص بود مناظره کردم شکست خوردم. در همین باره رهبر انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله می فرمایند: حوز ها باید حرکت به سمت تخصصی شدن را جدی بگیرند و در فقه و اصول و بخش های مختلف فقهی و دیگر علوم اسلامی تخصص و درجات تخصصی به اجرا گذاشته شود.


روش شناسی مواجهه صدرالمتالهین با کلام شیعی

مدیر سایت بازدید : 451یکشنبه 29 تير 1393 : 1:32 نظرات ()

 

روش شناسی مواجهه صدرالمتالهین با کلام شیعی


نویسندگان
1جهانگیر مسعودی؛ 2محمد سهیلی

برهان صديقين از منظر متفكران اسلامي

مدیر سایت بازدید : 369شنبه 07 دي 1392 : 19:39 نظرات ()

برهان صديقين از منظر متفكران اسلامي

نویسنده:فروغ خیاطی

چکیده

موضوع مقاله حاضر بررسی برهان صدیقین از منظر متفکران اسلامی می باشد که با هدف آشنایی

 بیشتر با محکم ترین و برترین استدلال در اثبات وجود واجب تعالی صورت پذیرفته است . با بررسی

در این زمینه روشن می شود که از بین براهین متعددی که بر اثبات وجود واجب تعالی اقامه شده،

برهان صدیقین دارای امتیازات ویژه ای است از جمله اینکه در استدلال از خود وجود به وجود واجب

سیر می شود. در این نوشتار سعی شده تقریرهای مختلفی که از سوی متفکران  اسلامی ارائه

شده، تبیین و در حد گنجایش مقاله تحلیل یا مقایسه شوند. روش تحقیق در این مقاله ترکیبی

 است .

نقد و بررسی براهین دکارت بر اثبات وجود خدا

مدیر سایت بازدید : 371شنبه 07 دي 1392 : 19:17 نظرات ()

نقد و بررسی براهین دکارت بر اثبات وجود خدا
نویسنده:فاطمه علمی راد

چکیده
دکارت برای اثبات وجود خدا سه برهان اقامه می کند. وی برای اثبات وجود خدا از مفهوم خدا بهره می گیرد. مفهوم خدا از نظر دکارت از جمله مفاهیم  فطری است. دکارت پس از استدلال اول تقریر دیگری از آن را ارائه می دهد که با توجه به تفاوت حد وسط برهان برخی آن را برهان جدید دانسته اند. سرانجام هنگام اثبات عالم ماده به برهان جدیدی در اثبات خدا می پردازد که به برهان وجودی موسوم شد. این برهان شباهت زیادی به برهان آنسلم دارد.
دکارت و هم مسلکان او این برهان را در اثبات وجود خدا کافی دانسته اما بسیاری از اندیشمندان آن را مقنع نمی دانند و نقدهای زیادی بر آن وارد کرده اند. در این نوشتار پس از بیان براهین دکارت، به توضیح برخی از اشکالات پرداخته شده است.


 

عوالم سه گانه در حكمت متعاليه

مدیر سایت بازدید : 311شنبه 07 دي 1392 : 19:0 نظرات ()

 

عوالم سه گانه در حكمت متعاليه

نویسنده:شهلا هوشیار

چکیده

موضوع مقاله حاضر عوالم سه گانه در حکمت متعالیه می باشد که با هدف بررسی اندیشه

صدرالمتالهین و دیدگاه او در این زمینه صورت پذیرفته است نظریه عوالم سه گانه در اندیشه صدرائی

 براساس تطابق قوای ادراکی سه گانه درونی انسان یعنی ادراک حسی و ادراک خیالی و ادراک

عقلی با عوالم سه گانه ای مذکور است. در این نوشتار علاوه بر تبیین نظر صدرالمتألهین و دیدگاه

وی به تبیین و بیان نظرات علامه طباطبایی به عنوان یکی از پیروان حکمت متعالیه پرداخته ایم. روش

 پژوهش در مقاله حاضر توصیفی می باشد که به توصیف دیدگاه های حکمای مذکور پرداخته شده

است.


 

تربت‌ حسيني‌ و قداست‌ و شفابخشي‌ آن‌

مدیر سایت بازدید : 349دوشنبه 25 آذر 1392 : 14:11 نظرات ()

تربت‌ حسيني‌ و قداست‌ و شفابخشي‌ آن‌

منبع: مجمع جهانی اهل بیت (ع)
نویسنده: غلامحسین جعفری

مقدمه‌
سنت‌ « تفضيل‌ و ترفيع‌»، يكي‌ از سنت‌هاي‌ الهي‌ است‌ كه‌ در اين‌ عالم‌ از آغازخلقت‌ تا پايان‌ آن‌ در تمام‌ موجودات‌، جانداران‌ و غير جانداران‌، جريان‌ دارد، برخي‌ چيزهارا بر بعضي‌ ديگر فضيلت‌ و برتري‌ مي‌دهد؛ به‌ عبارت‌ ديگر، خداوند متعال‌ طبق‌ اين‌سنت‌، برخي‌ را به‌ برخي‌ ديگر فضيلت‌ داده‌ است‌. از بين‌ انبياي‌ خود، برخي‌ را بر برخي‌ديگر برتري‌ و فضيلت‌ داده‌ است‌. همين‌ طور از بين‌ مكان‌هاي‌ دنيا برخي‌ را بر برخي‌ديگر فضيلت‌ داده‌، هم‌ چنين‌ بعضي‌ حيوانات‌ را بر برخي‌ ديگر برتري‌ عنايت‌ فرموده‌است‌.


 

مسئولیت اخلاقی

مدیر سایت بازدید : 333یکشنبه 17 آذر 1392 : 20:20 نظرات ()

 

نویسنده: محمد حسین کرمانی

چکیده

مقاله حاضر به بررسی اهمیت مسئولیت اخلاقی، معنای مسئولیت اخلاقی، انواع مسئولیت اخلاقی بنا بر اخباری یا انشایی بودن گزاره های اخلاقی و نهایتا بررسی اینکه آیا مسئولیت اخلاقی مربوط به فرد است یا گروه و سازمان.


بررسی واژه حکمت در قرآن

مدیر سایت بازدید : 333یکشنبه 17 آذر 1392 : 20:0 نظرات ()

 

نویسنده:حجت الاسلام محمد حسین کرمانی

چکیده

مقاله حاضر به بررسی واژه حکمت و مشتقات آن از نگاه لغویون، فلاسفه و قرآن می پردازد و ارتباط آن را با اخلاق بررسی می کند.


تفاوت کلام امامى با کلام اشعرى

مدیر سایت بازدید : 221دوشنبه 11 آذر 1392 : 13:12 نظرات ()

به برکت خطب امیرمؤمنان على(علیه السلام) شیعه معتقد است صفات خدا عین ذات اوست. (اولین خطبه نهج البلاغه) زیرا اگر چنین نباشد تعدد قدما لازم مى آید: «لشهادة کل صفة انها غیرالموصوف و شهادة کل موصوف انها غیر الصفة» ...

وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی

مدیر سایت بازدید : 229دوشنبه 11 آذر 1392 : 0:15 نظرات ()

بهره‌گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله‌ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینیکانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت می‌شناسند، بهره‌گیری از عقل را در این زمینه واجب می‌دانند....

آزادی فکر و عقیده در اسلام از دیدگاه شهید مطهری

مدیر سایت بازدید : 235سه شنبه 05 آذر 1392 : 21:21 نظرات ()

 

 

یکی از انواع آزادیها که از انواع آزادی اجتماعی شمرده می شود، به اصطلاح امروز آزادی عقیده و تفکر است.انسان در جمیع شئون حیاتی خود باید آزاد باشد یعنی مانعی و سدی برای پیشروی و جولان او وجود نداشته باشد، سدی برای پرورش هیچیک از استعدادهای او در کار نباشد.یکی از مقدسترین استعدادهایی که در بشر هست و شدیدا نیازمند به آزادی است، تفکر است و فعلا عرض می کنیم فکر و عقیده که بعد میان ایندو تفکیک خواهیم کرد.بلکه مهمترین قسمتی از انسان که لازم است پرورش پیدا بکند تفکراست و قهرا چون این پرورش نیازمند به آزادی یعنی نبودن سد و مانع در جلوی تفکر است، بنابر این انسان نیازمند به آزادی در تفکر است.امروز هم می بینیم مسئله ای بسیار بسیار مهم و قابل توجه به نام آزادی عقیده در جهان مطرح است خصوصا بعد از انتشار اعلامیه های حقوق بشر.در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر اینطور می خوانیم: «ظهور دنیایی که در آن افراد بشر در بیان عقیده آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند به عنوان بالاترین آرمان بشری اعلام شده است» .در اینجا عقیده اعم است از عقیده اجتماعی و سیاسی و عقیده مذهبی.پس در واقع بزرگترین آرزوی بشری اینست که جهانی آزاد به وجود بیاید که در آن بیان عقیده هر کسی آزاد باشد، هر کسی حق داشته باشد هر عقیده ای را می خواهد، انتخاب بکند و نیز در اظهار و بیان عقیده اش آزاد باشد .در آن دنیا ترس و فقر هم نباشد، امنیت کامل برقرار باشد، رفاه اقتصادی کامل در کار باشد .چنین دنیایی به عنوان آرمان بشری اعلام شده است.در ماده نوزدهم این اعلامیه چنین می خوانیم : «هر کسی حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آنست که از داشتن عقائد خود بیم و اضطرابی نداشته باشد.در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.........

فرق «فطرت» را از دیدگاه شهید مطهری(ره) و کانت

مدیر سایت بازدید : 235یکشنبه 17 آذر 1392 : :20 نظرات ()

نویسنده:حجت الاسلام عابدینی

چکیده

از نظر شهید مطهری: فطریات آن دسته از شناختهایی است که در ذهن بعد از تولد ایجاد می شود که نیاز به صغری و کبری و آموزش استاد ندارد بلکه به صرف تصور موضوع و محمول انسان حکم به ارتباط این دو با هم می کند البته وقتی سطح آگاهی و تصورات انسان به اندازه ای که مورد نیاز است گسترش یافته باشد و این به لحاظ ویژگی خاص ذهن بشر است.

از نظر کانت: یک سلسله صور همراه با تولد نوزاد به صورت مادرزادی در ذهن وجود دارد که لازمه ذهن است و ساختار ذهن به صورتی می باشد که آن صور جزء لوازم ذهن بوده و صوری نیز از خارج اضافه می شود و ذهن با ترکیب و تالیف این دو دسته صور، صور جدیدی را به دست می دهد که «شناخت» نام دارد.

تبلیغات

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • چت روم
  • نوای معطر الهی
  • talabe
  • منتظران ظهور
  • حوزه علمیه امام مهدی
  • علوی استدلالی
  • مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت (زهرا سلام الله علیها)
  • مدرسه علمیه حضرت زینب
  • مدرسه علمیه رقیه
  • مدرسه علمیه نرجس
  • گروه امنیتی آشیانه هک
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • ذاکرین پرتال
  • ثامن تم
  • افزایش بازدید و محبوبیت سایت در گوگل +1
  • جامعترین گالری عکس های مذهبی
  • کریم اهل بیت
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • انصار الحسین
  • علی محمدی-طلبه ای از زنجان
  • عکسکده ، بزرگترین گالری عکس و تصویر خوانندگان ، بازیگران، هنرمندان، عکس های بامزه و طنز ، تصاویر طبیعت و والپیپر
  • پایگاه اینترنتی کورش بزرگ، پرتال سرگرمی و تفریحی، روانشناسی، سلامت، مد ، پزشکی، دکوراسیون، کامپیوتر، آشپزی، دنیای بازیگر�
  • تارنمای سرگرمی مذهبی صلوات
  • خادمان جوان حرم رضوی
  • اخلاق.نت
  • موسسه فرهنگی دارالهدی
  • مرکز تخصصی اخلاق و تربیت
  • مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان
  • مدرسه عالی فقه و اخلاق
  • آل محمد(ص)
  • ذاکــــــریــــن گـــــــیلان
  • پایگاه اینترنتی حامیان حجاب
  • دستنوشتـﮧ هاے محمدجواد میرزابیگے
  • پرواز جـوان
  • ☫ مقر افسران جنگ سایبری ☫
  • تحـلیلگر بسـیجی
  • حامیان ولایت سیّد علی
  • تـ ع ـجیل | TaaJiL
  • مقتدر مظلوم | Mazloum.Ir
  • خـــــادم بچه ارزشی ها
  • سایت جامع مذهبی
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • به سوی نور
  • بیداری اسلامی|جنبش اسلامی
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    به نظر شما مقالات ارائه شده در این سایت در چه سطحی هستند؟




    آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 31
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 424
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 73
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 241
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 289
  • بازدید ماه : 3,626
  • بازدید سال : 3,626
  • بازدید کلی : 158,048
  • تماس با ما